Jste YouTuber, influencer nebo pravidelně tvoříte digitální obsah? A víte, jaké máte povinnosti?
- Ondrej Rosicky
- 15. 7.
- Minut čtení: 2
Začali jste natáčet podcast nebo tvořit videa na YouTube, Instagram, TikTok nebo třeba jako UGC a obracejí se na vás firmy se zájmem o spolupráci? Ještě než na nabídku kývnete, měli byste zbystřit. Pro všechny tvůrce na sociálních sítích totiž platí obecná povinnost jasného označování reklamy.

Pokud vám někdo za propagaci produktu nebo služby poskytne jakékoli protiplnění (ať už peníze, produkty zdarma, dárky, slevy nebo jiné výhody), jedná se o reklamu.
Vždy platí, že jakákoli forma komerční komunikace musí být na sociálních sítích jasně a viditelně označena. Iniciativa Férový influencer ve svém kodexu doporučuje označení #placenepartnerstvi na začátku zveřejňovaného obsahu. Sociální sítě, jako je Instagram nebo Facebook, nabízejí tvůrcům možnost označit placenou spolupráci přímo v rámci příspěvku, aby byla transparentní.
Neoznačená reklama může naplňovat znaky klamavé obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele, protože uvádí spotřebitele v omyl ohledně komerčního charakteru sdělení. Může pak jít i o nekalou soutěž.
Mějte také na paměti, že některé produkty nebo služby (například kosmetika, potraviny, alkohol, tabák či určité typy finančních služeb) podléhají specifickým právním úpravám reklamy, které kladou ještě přísnější požadavky.
Za porušení těchto obecných pravidel hrozí pokuty až do výše 5 milionů korun, které ukládají živnostenské úřady nebo Česká obchodní inspekce (ČOI). V případě nekalé soutěže navíc mohou hrozit i další soudní postihy, například povinnost nahradit škodu, vydat bezdůvodné obohacení nebo odstranit závadný stav (zejména stažení reklamy).
A co když úspěch vašeho videoobsahu může směle konkurovat televiznímu nebo streamovanému obsahu?
Pokud na digitálních platformách tvoříte videa, žijete v ČR a splňujete všechny podmínky uvedené níže:
primárně nabízíte pořady veřejnosti, které si uživatelé vybírají ze sestaveného katalogu;
obsah pořadů slouží k informování, zábavě nebo vzdělávání a je určen pro širokou veřejnost;
konkurujete televiznímu vysílání, tj. dosáhnete průměrně alespoň 500 000 zhlédnutí na jedno zveřejněné video na jedné platformě za kalendářní rok a současně na téže platformě zveřejníte minimálně 52 videonahrávek ročně;
máte rozhodující slovo při výběru obsahu a jeho uspořádání v katalogu;
roční příjem z této činnosti přesahuje 50 000 Kč za rok.
Pak se na Vás vztahují zejména následující povinnosti:
mít transparentní obchodní údaje na svém kanálu;
nesmí podněcovat násilí nebo nenávist;
uchovávat záznamy videí minimálně 30 dnů po jejich smazání;
dodržovat přísnější pravidla pro reklamu, sponzoring a product placement (jasné oddělení a správné označení — product placement je zakázaný ve zpravodajských, dětských nebo politických pořadech);
ověřovat věk u obsahu 18+;
mít titulky pro zrakově a sluchově postižené.
Za nedodržení těchto specifických pravidel může RRTV uložit pokutu až do výše
2 milionů korun.
Zatímco uvedená specifická regulace se dotkne jen hrstky největších tvůrců, povinnost jasně a srozumitelně označovat jakoukoli placenou spolupráci je univerzální a týká se každého, kdo na sociálních sítích tvoří obsah s komerčním záměrem.
Nevíte si rady, jestli se tyto povinnosti vztahují právě na vás? Neváhejte se na nás obrátit.
Komentáře