Zákonné novinky pro řidiče v roce 2024
V průběhu tohoto roku začínají platit zásadní změny zákona o silničním provozu. Novela tak přináší důležité novinky pro řidiče, které stojí za to nepřehlédnout.

Záměrem nové úpravy má být dle autorů hlavně zjednodušení a zpřehlednění stávajících pravidel s cílem ulehčení životů řidičů. Rádi bychom Vám v tomto článku ukázali ty nejdůležitější změny, co by Vás neměly minout:
Konec velkého technického průkazu
Od začátku roku nebudete potřebovat tzv. velký techničák, ten byl totiž nahrazen rozšířeným osvědčením o registraci vozidla (ORV). Z tohoto důvodu Vám bude z registru vozidel případně navrácen ne původní velký techničák, ale už jen právě rozšířené osvědčení o registraci.
Osvědčení o registraci vozidla a řidičák nechte doma
Řidiči již nemusí pamatovat na to, zda mají při řízení vozidla v ČR řidičský průkaz a osvědčení o registraci vozidla u sebe. Jediná podmínka, která se k těmto dokumentům pro řízení v ČR váže, je jejich platnost. Pokud však pojedete do zahraničí, je stále nutné mít dané doklady s sebou ve vozidle (včetně tzv. bílé karty, dříve zelené)!
Nový bodový systém
Novela zákona o pozemních komunikacích se dále dotkla i bodování řidičů a jejich přestupků. Změny se týkají zejména udělování pokut a penále. Nově se tak přestupky dělí do 3 pásem podle závažnosti přestupku a jeho následného bodového hodnocení - přestupky za 2 body, 4 body a 6 bodů. Podmínka 12 bodů k odebrání řidičského oprávnění zůstává stejná.
Portál dopravy
Zároveň je nově možné si na dálku skrze tzv. Portál dopravy zajistit, abyste byli informováni prostřednictvím SMS zprávy nebo e-mailem o stavu a změnách vašeho bodového konta. Kromě toho si přes Portál dopravy můžete nechat vygenerovat i výpis vašeho bodového hodnocení, najít bližší informace o bodovém systému či nechat si vygenerovat třetí registrační značku např. na vozík nebo nosič na kola.
Online registrace
Nově je také možné přes Portál dopravy podat elektronickou žádost o změnu v Registru silničních vozidel. Tím by se měl hlavně zjednodušit a zkrátit přepis vozidla na nového vlastníka/provozovatele.
V případě převodu ojetého vozidla prodávající jen podá online žádost o změnu vlastníka/provozovatele vozidla. Poté už se musí osobně dostavit pouze kupující.
Stejně to půjde i v případě registrace nového vozidla.
Ani v jedné z těchto situací už nemusíte předložit protokol o evidenční kontrole vozidla. Ten už si úředníci vyhledají sami v systému.
Řidičský průkaz nově již v 17 letech (L17)
Nově je možné nastoupit do autoškoly před nabytím 17 let (již v 15,5 letech). Aby však mohl člověk složit konečné zkoušky v autoškole, může tak činit až po dovršení 17 let. Nicméně po dokončení zkoušek je stále nutné, aby do dovršení 18 let jezdil s mladistvým řidičem tzv. mentor.
Takovým mentorem může být osoba, která splňuje následující podmínky:
sedí na místě spolujezdce, dohlíží na řidiče
má řidičské oprávnění typu B min. 10 let
nesmí mít zákaz řízení ani záznam na bodovém kontu
nesmí při jízdě být pod vlivem alkoholu/návyk. látek
Informace o tom, že mladistvý je držitelem v režimu L17, se zapíše do Evidenční karty řidiče i mentora. Každý může mít zapsané v ev. kartě max. 4 mentory.
Co se ještě autoškoly týče, je nově možné vést průkaz žáka autoškoly v elektronické formě a již neplatí podmínka odstupu 5 pracovních dnů mezi neúspěšnou zkouškou a opakovanou zkouškou z odborné způsobilosti nebo z profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel.
Řidičský průkaz na zkoušku
Pro nové řidiče platí po dobu 2 let tzv. řidičák na zkoušku. Tento nový nástroj si klade za cíl zabránit prvořidičům páchat závažné přestupky, motivovat je k bezpečné jízdě a v případě jejich spáchání na ně preventivně působit skrze povinné školení a kurzy. Pokud tedy poprvé složíte zkoušky v autoškole, získáte jako začínající řidič tento řidičák na zkoušku.
V případě, kdy se řidič s řidičákem na zkoušku dopustí závažného přestupku/trestného činu za 6 bodů (např. nebezpečné předjíždění, jízda na červenou) nebo přestupku/trestného činu, za který hrozí zákaz řízení motorových vozidel (ohrožení pod vlivem návykové látky, těžké ublížení na zdraví), vzniká mu povinnost absolvovat do 3 měsíců preventivní program - školení začínajících řidičů a dopravně psychologický pohovor/přednášku. Pokud tuto povinnost ve stanovené lhůtě 3 měsíců nesplníte, ztratíte řidičské oprávnění.
Podrobnosti o povinných preventivních programech naleznete na tomto odkazu.
Navýšení limitu povinného ručení
Dříve platily minimální limity povinného ručení ve výši 35 milionů Kč za újmu na majetku a 35 milionů z újmy na zdraví. Oba tyto limity se zvyšují na novou úroveň – 50 milionů Kč. Toto zvýšení limitů provádí pojistitelé (pojišťovny) automaticky, jako pojištěnci tak nemusíte svou smlouvu s pojišťovnou revidovat či sjednávat znovu.
Změna pravidel pro použití vesty
Doposud museli řidiči navléknout výstražnou vestu pouze při nouzovém zastavení mimo obec. Nová pravidla ale vyžadují, aby řidiči oblékli vestu i při nouzovém zastavení v obci. Tento krok si slibuje zvýšení bezpečnosti v situacích, kdy je nutné opustit vozidlo, například kvůli nehodě nebo poruše.
Povinné ručení pro elektrokoloběžky a elektrovozítka
Další novinkou je povinné ručení pro vozidla s maximální rychlostí nad 25 km/h (nebo nad 14 km/h při hmotnosti vyšší než 25 kg), což se týká některých elektrokoloběžek, segwayů, sněžných skútrů a golfových vozíků. Výjimku mají elektrokola, pokud je hlavním zdrojem pohonu šlapání, a zahradní traktůrky používané pouze na vlastní zahradě. Povinné ručení bude možné sjednat u většiny pojišťoven a mělo by stát podobně jako ručení na malou motorku do 50 cm3, tedy několik stovek ročně.
Můžeme vám s něčím poradit?
Comentarios